lördag 10 september 2011

Pizza LCHF, igen! Denna gång med smaskig hemmagjord Bearnaisekräm :)

Ja, igår blev det en LCHF-pizza till Fredagsmiddag igen! Mums! Denna gång gjorde jag LCHFbotten på Kokosnötmjöl och Mandelmjöl som jag beställt från

Här är receptet på Pizzabotten-LCHF:
Du behöver:
2 ägg
1,5 dl vatten
2 dl riven ost (jag tog Jämtgård-ost, som inte har tillsatser)
2 dl mandelmjöl
1,5 dl kokosnötmjöl
1 tsk fiberhusk (finns bland glutenfria produkter på ICA)
1 tsk bakpulver
pizzakrydda efter samk

Så här gör Du:
1. Vispa ägg med vatten.
2.Tillsätt båda sorters mjöl, fiberhusk, bakpulver och till sist riven ost. Blanda väl.
3. Slå ut degen på bakplåtspapper. Smeta ut det lite med "slikepott"som är doppat i kallt vatten.
Täck sedan hela pappret/degen med plastfolje, kavla utanpå plasten tills degen täcker hela bakplåtspapper, drar försiktigt bort plasten.
4.Strö pizzakryddan jämnt över hela botten
5. Förgrädda pizzabotten i 225 grader i ca 10-15 minuter.
6. Varjera pizzafyllning efter smak! :)

Denna gång tog jag ajvar relish istället för tomatsås. Sedan stekte jag zuchinniskivor, champinjonskivor och chorizoskivor. Den smaskiga fyllningen toppade jag med strimlade soltorkade tomater och strimlad mozzarella. Till pizzan serverade jag Bearnaisekräm. Här kommer det busenkla receptet:
Du behöver:
2 msk vitvinsvinäger
1 tsk lökpulver
0,5 krm vitpeppar
1,5 tsk torkad dragon
0,5 tsk salt
2-2,5 dl creme fraiche
1 ägggula (om man vill)

Så här gör Du:
Blanda alla ingredienser i en bunke. Låt stå kallt ca 20-30 minuter.
Klart att serveras! :)


1 kommentar:

  1. Jag har tur och bor nära en butik här i Göteborg som säljer både mandelmjöl och kokosmjöl, Indian Food House. Ska absolut prova ditt pizzabotten recept, och smart att kavla ovanpå gladpack!

    SvaraRadera